Saturday, August 2, 2014

Prvo zarada, o ostalome ćemo kasnije.

Izgled bokokotorskog zaliva ostavlja nezaboravni utisak na svakoga ko je bar jednom posjetio ovaj predio. Jedinstveni frojd na obali Jadranskog mora objedinjuje strme planine, smaragdne padine i modro-plavo more stvarajući oku prijatan ugođaj. Na zapadnoj strani zaliva smješten je Herceg Novi, grad bogatog kulturnog nasleđa i mediteranskog rastinja, predstavlja savršeno mjesto za odmor tokom čitave godine.
Početak turizma u novljanskoj opštini vezuje se za ime dr Antala Mađara koji je davne 1902. godine izgradio prvi moderni hotel u Zelenici. Hotel ,,Plaža“ ni po čemu nije zaostajao za drugim mondenskim ljetovalištima u Evropi , dr Mađar zajedno sa osobljem istinski se trudio da gostima omogući prijatan boravak. Gosti koji su uglavnom  dolazili iz Srbije, Austro-Ugarske i Njemačke, imali su mogućnost da koriste uređeno kupalište hotela, da uživaju u višednevnom krstarenju Bokom,  takođe za njih su organizovani izleti po Crnoj Gori i Skadru. Hotel je štampao i turističke brošure gdje su mogle da se pronađu informacije o istoriji, običajima i svakodnevnici Herceg Novog i Boke. Ratna dešavanja na Balkanu nisu zaobišla hotel ,,Plažu“, nekoliko puta je uništavan, ali porodica Mađar je svaki put uspjevala da ga obnovi i povrati mu pređašnji sjaj. Ipak komunistička vlast 1948. nacionalizuje hotel i pretvara ga u dječije odmaralište, time završava jedno uspješno poglavlje novskog turizma.
Herceg Novi je  dočekao ovogodišnju sezonu sa dva ozbiljna i funkcionalna hotela koja su u vlasništvu stranaca. Ovi hoteli prilično dobro posluju velikim dijelom zahvaljujući jeftinoj domaćoj radnoj snazi. Nekadašnja okosnica novskog turizma hotelijersko-ugostiteljsko preduzeće Boka više ne postoji, plaćen je danak lošoj privatizaciji. Kompanija Vektra-Jakić koja je pod povoljnim uslovima kupila većinu  imovine HTP Boke nije ispunila ništa od obećanog, stari hoteli nisu renovirani, a od novih objekata nigdje traga. Urušavanje hotelske ponude otvorilo je  mogućnost za procvat apartmanskog turizma odnosno privatnog smještaja. Gosti koji stižu u Herceg Novi i nemaju neki izbor ukoliko žele da ostanu tu, samim tim odlučuju se za privatni smještaj uprkos tome što su cijene smještaja često iznad granice dobrog ukusa. Kako iz godine u godinu turistička sezona traje sve kraće, svi pokušavaju da u tom vremenskom periodu steknu neku dobit. Naplaćuje se parking, naplaćuju se suncobrani i ležaljke, cijene u restoranima i noćnim klubovima uopšte ne odgovaraju kvalitetu ponuđene usluge.
Mnogi smatraju da turisti treba da budu zadovoljni samo tim što borave u Herceg Novom, što mogu da uživaju u moru i mediteranskom ambijentu. Drugim riječima mi njima nudimo more i sunce, a zauzvrat očekujemo evre, naravno ništa drugo im nije potrebno. Ukoliko se zateknete sredinom jula (nekada vrhunac sezone) u Novome lako ćete uočiti rezultate ovakvog poimanja turizma. Poluprazne plaže, rijetki gosti u lokalima koji kao da se takmiče ko će duže ispijati jedno piće, neizostavni dio sumorne slike su i nezadovoljni mještani koji  jadikuju zbog propale sezone. Postavlja se pitanje gdje su nestali svi ti turisti, zašto više ne dolaze na naše more koje su nekada i oni doživljavali kao svoje. Istina odlika uspješne turističke sezone nije samo broj turista već i ostvareni prihod. U proteklih nekoliko godina Herceg Novi uveliko zaobilaze i turisti, a i pomenuti evri, na trenutak moramo zastati i razmisliti gdje smo kao država i kao pojedinci pogriješili.
Logika nalaže da idemo tamo gdje su nam ponuđeni bolji uslovi, gdje ćemo dobiti više za manje novca. Rukovodeći se time mnogi državljani Srbije zamijenili su crnogorsko primorje Halkidikijem, Kritom, Kušadasijem, Antalijom. Dok je u Crnoj Gori vladala bajka o elitinom turizmu i visokoplatežnim gostima sa Zapada, turistički radnici u Grčkoj i Turskoj na isti način ophodili su se prema svim posjetiocima. Na taj način oni su poštovali jedno od zlatnih pravila turizma, potrudite se da vam gost dođe i naredne godine. Mi smo na to zaboravili, goste smo posmatrali kao stvari za jednokratnu upotrebu iz kojih vrijedi izvući i posljednju paru. Pojedini potezi političkog rukovodstva takođe su uticali  na odnos srpskih turista prema ljetovanju u Crnoj Gori, stvarajući kod njih osjećaj razočaranosti i ljutnje.
Ograničenost ponude je ipak ono što predstavlja najveću boljku Herceg Novog, gosti su osuđeni na betonske plaže, kafiće i nekoliko noćnih klubova. Nedostaju kulturne i muzičke manifestacije, sadržaji koji bi prekinuli svakodnevnu rutinu gostiju koja je satkana od kupanja, sunčanja, roštilja i malo šetnje. Zašto turistima ne bismo omogućili da posjete prirodnim ljepotama obdarene visove Orjena, planine koja se nalazi na 20 minuta vožnje od centra grada. Kako to da nijedna plaža na hercegnovskoj rivijeri nema terene za odbojku i fudbal na pijesku, gdje su nestali golovi za vaterpolo u gradu iz kojeg su mnogi reprezentativci Crne Gore i Srbije. Plaže su nam preplavljene plastičnim ležaljkama i suncobranima koji ne ostavljaju prostora za one koji ne žele da iznajme pomenute rekvizite.
Domaći gosti (danas ih zovemo ,,gosti iz regiona”) godinama su zanemarivali očigledne nedostatke turističke ponude Herceg Novoga, iznova su se vraćali pravdajući se time da su im druge ljetnje destinacije nedostupne. Ali povrh svega postojao je jedan krnuski argument (uz naravno rodbinske, prijateljske veze)  koji  im nije dopuštao da promijene mjesto,  misao da ne idu na neko tuđe more nego na ,,naše zajedničko”. U proteklih nekoliko godina spletom okolnosti izgubili smo mnoge od njih, a elitni gosti sa bogatog Zapada nikako da stignu u većem broju, možda jer oni nisu spremni da nam tako olako oproste naše turističko-ugostiteljske mane. Stanje su donekle popravili ruski turisti, ali i oni nisu baš svima po volji. Nekima su previše bučni, po drugima previše piju i svađaju se, a i zamjera im se što malo troše. Zaboravljamo da bi grad bez njih i gostiju iz Srbije i BIH izgledao poput kakve opustjele palanke, vrijeme je da shvatimo da svaki posjetilac zahtjeva dostojan tretman ukoliko želimo da budemo ozbiljna turistička destinacija.
Naivno je razmišljati o boljitku ukoliko dopustimo da nam perjanice turizma i dalje budu nesposobni političari, bahati i polupismeni zakupci plaža, ulični preprodavci soba i pohlepni ugostitelji. Potrebno je nešto mijenjati inače ćemo nastaviti da tonemo sve brže i brže, a kada dotaknemo dno nema povratka nazad.
Dr Antal Mađar prije više od jednog stoljeća imao je viziju kako treba razvijati turizam u Herceg Novom, uprkos brojnim poteškoćama on je godinama uspješno sprovodio svoje zamisli. Gosti su bili zadovoljni ponuđenim i iznova su se vraćali, osoblje je bilo obučeno i propisno nagrađeno za svoj rad. Hotel je uspješno poslovao što je omogućavalo nova ulaganja i poboljšanje ponude, uvijek su se postavljali novi ciljevi.



Danas nemamo ništa od navedenog, razlog je možda u tome što je dr. Mađar za razliku od današnjih turističkih radnika u svakome gostu vidio čovjeka, a ne otvoreni novčanik. 


       Photo of Herceg Novi. And a postcard and photo of hotel "Plaža" Photos taken from: Pobjeda.me and Gdenamore.com

No comments:

Post a Comment